Velkommen til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.


Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

 

Søg på Vom

Obs. søgeord bliver gemt

 

 

Målsætning

Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på.

Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere.

Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 

 

Debatforum

Alle med et seriøst bidrag er velkommen til at deltage i Debatten.

Voms læsere har allerede besvaret 7000 spørgsmål.

Få e-mail tilsendt når der er en ny besked
E-mail 

Eller send et spørgsmål eller en kommentar  

 


 

Tilbage

Der er megen selen i paranødder,
hvis du spiser 2 om dagen, så er dit selen behov dækket.
Er det nu også fornuftigt, er der ikke noget med paranødder som ikke er så sundt???

Lisbeth ellemose 30. januar 2006 10:56:33
To paranødder er ikke nok til at dække behovet for selen.
Ifølge de officielle levnedsmiddeltabeller fra 1996 indeholder selen i gennemsnit 103 mikrogram selen pr. 100 gram. Man anbefaler et indtag på 40-50 mikrogram for voksne. Minimumsbehovet vil være lavere, men to nødder vil ikke være nok. Der skal nok 30-50 gram til for at dække behovet.
Men der er heller ikke grund til at satse på paranødder, som den eneste kilde til selen. Hvis du spiser en sund blandet kost vil du få selen fra andre fødevarer f.eks. fisk og skaldyr samt lidt fra indmad, kød, æg og andre madvarer.
Paranødder har en relativt høj tendens til at have toxin-producerende svampe i sig, og var for en del år tilbage derfor svære at få fat i. Da man igen kan købe paranødder har man sandsynligivs fået problemet reduceret hos producenterne, så nødderne ikke er giftige. Myndighederne anbefaler at man kasserer paranødder, hvis de er mugne i midten.

Nina 30. januar 2006 13:48:30
Jeg er ikke helt enig med den indholds-værdier Nina. Nogle kilder vurderer det til 1-2 stk. per dag, andre 5-8 stk., andre igen måske endnu mere. Det er svært at blive klog på det faktiske selen-indhold i paranødder. Selv solide kilder, varierer meget i deres vurderinger. Måske fordi indholdet rent faktisk variere meget fra nød til nød? Det er ikke til at blive klog på, medmindre man virkelig ønsker at nærstudere det selv og bruge god tid til det. Og så skal du sandsynligvis alligevel vælge hvem og hvad du tror mest på i sidste ende.

Nå, nok om det. Hvad jeg ville bidrage med ud over dette, var hvad du skriver om de giftige svampesporer. Jeg tror man har fået styr på det fra myndighedernes side. EU stiller skrappe krav til det og de er blevet skærpet på det seneste. Så må vi bare håbe på at det også bliver checket! Men se lige efter næste gang I sætter tænderne i en hasselnød! 1-2 ud af 10 nødder har en muggen grøn eller brun kerne! Jeg opdagede det ved et tilfælde, da jeg lagde nogle hasselnødder i blød natten over. Vandeet blev helt grumset og klamt og når jeg knuste nødderne, kunne jeg tyeligt se de grønne svamp?vækster i centrene på mange nødder. Ikke lige noget jeg ville spise! Men er svampesporerne i hasselnødder ikke også af de farlige kræftfremkaldende skimmel-typer? Ved I noget om det?

Lasse 19. januar 2010 00:05:56
Hej Lasse

Jeg har brugt den mest solide kilde jeg kan finde mht. til anbefalinger for selen-indtag samt selenindhold i paranødder nemlig myndighederne.
Men det er klart, at selenindholdet varierer for det er afhængigt af jordbundsforholdene.
Jeg vil meget gerne kende de solide kilder du har, vil du skrive hvem det er?

Der er flere slags skimmelsvampe som kan angribe hasselnødder. Nogle producerer giftige svampetoksiner. Men selvom en skimmelsvamp kan er det ikke sikkert at den har produceret toksin.
Selvom der er skimmelsvamp i en hasselnød er det således ikke sikkert at der er produceret toksin, men det er en dum risiko at løbe.
Det kan derfor ikke anbefales at spise hasselnødder med mug.

Nina 19. januar 2010 10:23:29
hej Nina.

Jeg postede et langt svar, men det kommer åbenbart ikke frem her? Lidt underlig site her...

Lasse 19. januar 2010 21:13:52
Paranødder:
Hej. Der er nærmest uendeligt mange forskellige kilder på Nettet. Men her er et par stykker, som illustrerer variationen af 'fakta' om paranødder og selen, selvom de begge virker solide nok:

www.cancerdecisions.org/121001.html

www.skrewtips.com/2008/03/26/one-brazil-nut-a-day-is-all-the-selenium-your-body-needs/

Hasselnødder:
Tak for feedback. Problemet er desværre, at det er umuligt at opdage hvilke hasselnødder der er mug eller skimmel i, hvis ikke man først knuser dem. Der er et hulrum indeni alle hasselnødder og det er her det sidder. Umuligt at se uden at knuse nødden som sagt. Spiser man hele hasselnødder - som de fleste vel gør -, ja så opdager man det altså ikke førend nødden er i maven. Og så er skaden jo sådan set allerede sket desværre. Det her er efter min mening en helbredsfare, som ingen rigtig har taget sig af herhjemme. Men det er da rart at vide, at nødderne ikke nødvendigvis er giftige at spise.

Lasse 19. januar 2010 21:16:31
Yeps, der er nærmest uendeligt mange kilder på internettet, men mange er ikke særligt solide.
Nogle gange når graver i det, kan man ikke se hvorfra data egentlig kommer.

Personligt lyder det for mig lidt underligt, når den ene af de kilder du nævner påstår at der er stor forskel på selenindholdet i afskallede og uafskallede paranødder. Man spiser ikke skallen. Selen kan ikke fordampe.
Hvad er forklaringen mon.

Den anden kan jeg ikke se det solide i. Man kan ikke se hvilken anbefaling eller hvilket selenindhold de laver deres anbefaling ud fra. Og det er kædet sammen med en reklame for hvor man køber paranødder.

For mig er en solid kilde en med tydelige kildehenvisninger. En hvor man kan se, at anbefalingerne for selenindtag er veldokumenteret. Og en som ikke har kommerciel interesse i at sælge paranødder.

Ang. hasselnødder.
Ja, det er et stort problem at nødder kan være dårlige indeni.
Man kan smage det, men det hjælper jo ikke hvis man ikke spsier nødderne enkeltvis. Man kan jo ikke nærstudere hver enkelt, hvis man som du lægger dem i blød eller vil bruge dem i en kage.
Det bliver kontrolleret med stikprøver.

Nina 21. januar 2010 06:16:55
Ha ha, der fik han dén den pseudokloge Lasse, som ganske godt symboliserer alle de ”net-tosser” der færdes på internettet og ret beset ikke aner hvad de snakker om, og som tror, at bare fordi de har fundet en oplysning på et site, at det så er sandheden. Godt gået Nina, saglig og solid udredning. Og tjek gerne tekst igennem før du sender indlæg.

Skrupellars 8. maj 2010 13:00:43
OMG

Kan vi ikke bare spille eller bowle som det egentlig hedder med alle keglerne ?

Jens 8. maj 2010 13:27:16
Nina har nu ikke helt ret: Vedr. Paranødder: Jo, der er en tynd brun "skal" på- på samme måde som der er om en hasselnød, mandel m.m. Det er denne skal der menes. :-)
Paranødder er en vigtig og let tilgængelig kilde til selen for vegetarer, og om man skal spise en, to eller ti er mindre væsentligt, tænker jeg, bare man husker at de skal høre med til en sund varieret vegetarkost. Og så smager de jo bare så godt, at man ikke kan nøjes med en om dagen.

Anette 9. juni 2011 18:01:53
Nå ja Anette, jeg kan da godt se at man ligesom for mandler og hasselnødder kan fjerne den brune hinde som er uden om nødderne.
Det er nok bare en dårlig oversættelse, for selve den hårde skal spiser man jo ikke.
Tak for korrektionen :-)

Nina 9. juni 2011 19:08:17
Selenindholdet kan svinge i nødderne, afhængigt af hvor de er dyrket. Er de dyrket på en selenrig jord, er de meget selenholdige og omvendt. Jeg har læst at det er bedst kun at indtage én nød om dagen, da de ellers kan blive giftige. Ved desværre ikke så meget om dette, men måske nogen andre kan bekræfte noget?

Helle 19. januar 2012 11:39:51
Jeg holder mig til tabletter med selen, så jeg ved, hvor meget jeg får.
Spiser derudover paranødder, når jeg har lyst, men det er ikke tit.
Jeg havde et flip med det på et tidspunkt, tog det som tegn på, at jeg måske manglede noget og prøvede så at tage selentabletter i stedet. Har ikke særlig stor trang til paranødder længere, så måske var det det, kroppen "mente".

Benedikte 19. januar 2012 13:07:48
Jeg synes ikke at det lyder sandsynligt, at paranødder bliver giftige, hvis man spiser mere end en.
Det er nemlig ulovligt at sælge giftige fødevarer, så myndighederne ville grube ind.

Måske har det noget at gøre med dengang, hvor der var et midlertidigt forbud mod at sælge paranødder i DK, fordi der var så mange af nødderne, som var inficeret med toksin-producerende skimmel?

Nina 19. januar 2012 13:11:42
"Giftigt" kan jo betyde mange ting. jeg tror, det med skimmel holder - men selen kan også være giftigt. Det er et supervigtigt mineral og har bl.a. betydning for stofskiftet, men man skal kun ha hvad man skal bruge - får man for meget, kan det meget vel blive farligt.
Så er der det med, hvor meget, man skal ha; de danske myndigheder siger man 100 mikrogram dagligt, men andre kilder siger, man bør gå op til 200 eftersom vores mad indeholder alt for lidt af det.
Jeg lægger mig et sted i midten ;0)

Benedikte 19. januar 2012 13:18:21
I den officielle fødevaretabel angives et gennemsnitligt indhold af selen på 103 mikrogram pr. 100 gram nødder, så een nød er ikke i nærheden af at give for meget selen om der så var 10 gange så meget i.

jeg er lidt usikker på, hvad du mener med "hvor meget man skal ha'".
De 100 og 200 mikrogram, hvad er det en anbefaling for og hvem er kilden?
I de Nordiske Næringsstof-Anbefalinger anbefales 40-50 mikrogram for voksne. I de Nordiske Næringsstof-Anbefalinger angives en øvre grænse på 300 mikrogram pr dag.
dfvf.dk/Files/Filer/Ern%C3%A6ring/Nringsstoffer/NNA_2004.pdf

Nina 19. januar 2012 13:47:01
Der kan man se. Men min nærmest uhæmmede trang til paranødder er altså væk :)

Mht. anbefalingerne har jeg ikke set det der dokument før.
Jeg kan se, jeg husker helt galt; der står på min selenmethionin, at der er 100 mikrogram pr. tablet - og så står der, at det er hele 250 gange anbefalet daglig tilførsel. Men altså et tilladt produkt i DK, og der er da nogle stykker af vælge imellem.

Søger man imidlertid mere alternative kilder som fx orthomolekylære læger, anbefaler de mere selen,og jeg har gode erfaringer med at tage 100 mikrogram eller derover. Jeg havde på et tidspunkt nogle grufuldt hævde lymfekirtler, som der ikke var noget at stille op med, men med 200 mikrogram selenmethionin om dagen (og ikke andet kosttilskud i øvrigt) gik det væk. Beklager min dårlige hukommelse, men min anbefaling / erfaring er altså god nok.

Benedikte 19. januar 2012 14:32:34
Jeg synes, at det er vigtigt at skelne mellem, hvad der anbefales i den daglige kost, og hvad man spiser i en periode som en slags medicin, eller hvis man har selenmangel.


Nina 19. januar 2012 16:03:26
Ja. Derfor holdt jeg også op med at spise 200 mikrogram om dagen.

Benedikte 19. januar 2012 16:10:59

Tilbage

Navn:
Indlæg:

 

Annoncer